Alsidig personlig udvikling

Mælkebøttens arbejde med pædagogisk læreplan for:
Alsidig personlig udvikling


Indhold

(hvad skal børnene lære og hvilket indhold skal der være i læringen?)

Vores definition af personlig alsidige kompetencer:

 

Vi forstår barnets alsidige personlige udvikling som værende den måde, barnets personlige kompetencer udvikles i samspil med omverden.

Som ansat i Mælkebøtten er vi ansvarlige for dette samspil, således at barnets selvværd, selvstændighed, selvtillid og selvhjulpenhed styrkes. Derfor arbejder vi, i gennem hele barnets børnehavetid, målrettet med at udvikle barnets personlige egenskaber gennem gode og alsidige oplevelser

 

Mål

(hvilke mål opstilles for læringen?)

At barnet øver sig i at:

  • være en del af et og flere fællesskaber
  • accepterer at blive behandlet forskelligt
  • være og at kunne noget forskelligt
  • behovsudsætte
  • turde udvikle sig
  • holde ud at få et ”nej”

Tegn

(Hvordan kan læringen iagttages?)

At barnet viser, at det selv:

  • kan sige ”til” og ”fra” både kropsligt og verbalt
  • deltager og er aktivt i fællesskabet (lytter, viser interesse, er i dialog, igangsættende mv.)
  • viser glæde og begejstring i Mælkebøtten
  • giver plads til andre børn, f.eks. venter på sin tur
  • øver sig i at ”tælle til 10”

Rammefaktorer

(Hvilke konkrete muligheder er der tilstede, som kan anvendes i læringen?)

  • Vi arbejder med handleplaner/LP i praksis, observationer
  • Forældresamtaler
  • Daglig dialog mellem forældre/personale, personale/personale
  • Arbejde i forskellige fællesskaber
  • Rammesætte praksis og struktur
  • Øvrige samarbejdspartnere
  • Benytte nærmiljøet til udfoldelse og udforskning
  • Temaprojekter

Børn og personalets forudsætninger

(Hvilke forudsætninger er der for læringen?)

  • Barnet deltager ud fra sine særlige forudsætninger og kompetencer
  • Personalet tager hensyn til familiære forhold, der har særlig betydning for barnet og dets udvikling
  • Personalet møde børnene ud fra deres nuzo og med blik for det de er på vej til at kunne.
  • Personalet bruger sin pædagogiske erfaring, viden og kompetencer til at udvikle barnet i samspil med børn, forældre og øvrige personaler.

 

Arbejdsformer og læringsrum

(hvilke metoder og arbejdsformer anvendes i læringen?)

Personale:

  • Behandle det enkelte barn individuelt
  • Være rollemodeller
  • Inviterer til samhørighed/fællesskab
  • Anerkende barnets initiativ og interesse for sig selv og omverden
  • Vise glæde og begejstring
  • Italesætte forskellighed
  • Være lyttende og nærværende
  • Have den nødvendige viden om hvert barn og familien
  • Kan aflæse og lytte til barnets intentioner

Børn:

  • Få lov til at øve sig og få førstehåndserfaringer
  • Øve sig i at tilsidesætte egne behov
  • Øve sig i at lytte og give plads til andre/fællesskabet
  • Øve sig i at have respekt for personer, fællesskab og miljø
  • Øve sig i og få opbygget sociale kompetencer
  • At turde slippe egne forventninger

 

Forældre:

  • Give sig tid til sit barn og sit barns færden
  • Tale ”med” og ikke ”til” sit barn
  • Give plads/tid til at barnet selv kan øve sig (f.eks. selvhjulpenhed, initiativ)
  • Medskabende til at styrke fællesskabet
  • Også at kunne se eget barns konflikter med andre(s) øjne
  • Er tydelig i sin forældrerolle (alt er ikke til forhandling)

Evaluering

 

Vi evaluerer 2 gange årligt på vores personalemøder

Dokumentation

Vi dokumenterer via tavler, LP/handleplaner, Tv-skærm og diverse projekter.