Sociale kompetencer
Vi mener, at det at være social kompetent handler om, at have empati eller indlevelse, at kunne indleve sig i en situation, forstå den og få øje på muligheder og begrænsninger i den.
Tilknytning er også væsentlig, hvor barnet øver sig i at kunne føle sig forbundet med andre mennesker.
Den sociale handlen er mere den praktiske side af social kompetence, altså om barnet kan handle hensigtsmæssigt i de konkrete tilfælde.
"Smtte" over sociale kompetencer
Sammenhænge:
I Mælkebøtten vil vi fortsætte vores arbejde med udvikling af de sociale kompetencer, som er en integreret del af samværet i større og mindre grupper.
Barnet vil indgå i grupper med jævnaldrende, ikke jævnaldrende og sommetider opdelt efter køn.
Mål:
Overordnede mål jf. Serviceloven:
- Barnet skal anerkendes og respekteres som den person, det er, og det skal opleve tilhørsforhold til andre.
- Barnet skal opleve tryghed og tillid i sine relationer til både børn og voksne i dagtilbuddet, der er kendetegnet ved rummelighed og ved, at der tages afstand fra mobning, drilleri samt synlig og usynlig udskilning.
- Barnet skal inddrages og opmuntres til at være aktive deltager, der samarbejder med andre og er med i demokratiske beslutningsprocesser.
Mælkebøttens yderligere mål:
- At barnet oplever at det har venner og legekammerater.
- At barnet lærer at sige til og fra.
- At barnet oplever sig mødt med nærvær, omsorg og respekt.
Tiltag:
- Prioriterer legen højt i vores hverdag og undgå at afbryde en god leg.
- At vi voksne kan gå foran, ved siden af og bagved barnets sociale udvikling.
- Være opmærksomme på, at indrette legemiljøerne i Mælkebøtten, så der opstår mange legemuligheder ude såvel som inde.
- Støtte barnet i at etablere nære venner/legekammerater.
- Samarbejde med forældre og synliggøre potentielle legerelationer til private legebesøg.
- Arbejde med konfliktløsning, så barnet føler sig hørt, forstået og øver sig i at samarbejde om løsninger.
- Hjælper barnet med at sætte ord på følelser og behov.
- Sikre en god omsorgskultur.
- Tydelige voksne der er bærere af vores værdier og normer.
Tegn:
Via konkrete eksempler i hverdagen og dokumentation heraf, kan vi følge om målene bliver nået og vi ser efter om:
- Barnet tager initiativ til leg sammen med andre og forstår at indgå i leg med andre.
- Barnet er nysgerrigt, udforskende og ivrig for at få kontakt med andre.
- Barnet er glad for at komme i Mælkebøtten.
- Barnet kan sige ja til et barn, der gerne vil være med i legen og omvendt sige nej på en måde, så ingen føler sig udstødt og alene.
- Barnet skelner mellem egne og andres behov.
- Barnet fortæller om legerelationer mellem børnene i de private hjem.
- Barnet kommer med løsningsforslag og finder alternativer.
- Der er positive tilbagemeldinger fra forældrene.
Evaluering:
Vi konkluderer og ser efter flere spor til det videre arbejde ved at:
- Laver observationer over barnets legeforløb og registrere, om nogen har brug for særlig støtte og hvordan.
- Reflekterer over barnet og dets indbyrdes relationer, og deraf aftale handleplan, hvis der er behov for en særlig indsats - f.eks. på personalemøder.