Skovtroldene

Den lønnede studerende forventes at kunne arbejde alene med en gruppe børn, f.eks. frokost, kl. 2-mad og med aktiviteter ude og inde.
Øvelsespraktikanten arbejder tæt sammen med praktikvejlederen i første halvdel af praktikken og forventer at kunne arbejde mere selvstændigt i sidste halvdel af praktikken.

Skovtrolende

En dag i skoven ser oftest sådan ud:

Vi holder samling med sang, snakker f.eks. om et bestemt dyr, årstiden eller et fænomen, læser historie eller andet vi synes er interessant, morsomt eller vigtigt.

Herefter opholder vi os i naturen omkring togvognen. Vi går f.eks. i gang med at save brænde, hamre søm i blokken, snitte pinde, lede efter smådyr eller synke ned i anemonerne i skovbunden – alt efter behov og ideer.

Der bliver også opfundet nye ideer til ”Flintstonebilen”, omarrangeret i sanddyngens ”friluftskøkken” samt videreudviklet det væltede træ, som både blev en udfordrende balancebom og rutchebane.

Vi undersøger naturen, både på børnenes initiativ og via de voksnes oplæg. Muldvarpegange kan f.eks. udforskes med handsker på, frøer og tudser bliver opsamlet og studeret, træstubbe bliver vendt, så man kan se og mærke krible-krable livet. Vi ser også på de forskellige årstider, vi går igennem.

Madpakken bliver fortæret med stor appetit. En gang om måneden hjælper vi hinanden med at lave et måltid mad over bålet, altid med gode og sunde ingredienser alt efter årstidens udbud. Ild og vand får en vigtig betydning, da der ikke er strøm og indlagt vand – så bålpladsen er stedets hjerte.

Fælles for vores pædagogiske tanker er, at vi bruger naturen som et redskab til at opleve og forstå væsentlige ting i livet: vi giver os god tid, vi har ”højt til loftet” og tilstræber, at alle børnene får en god dag med både leg, udvikling og hygge. Vi bestræber os på, at alle får følelsen af, at vi er en gruppe, som er sammen og hjælper hinanden, og at alle er lige vigtige. For at trives i disse rammer er det vigtigt, at forældrene bakker op og selv kan se glæden ved naturens mangfoldigheder.