Daginstitutionen Kjellerup-Levring
Velkommen til Daginstitutionen Kjellerup-Levring
Daginstitutionen Kjellerup-Levring er en daginstitution bestående af 4 enheder:
- Levring Børnehus
- Mælkebøtten
- Børnehuset Hasselvej
- Børnehuset Ågade
Daginstitutionen Kjellerup-Levring lægger vægt på at kerneydelsen - børnene - er omdrejningspunktet for vores pædagogiske indsats i institutionen.
En mangfoldighed af tilbud og pædagogiske metoder skal sikre, at der tages udgangspunkt i det enkelte barns behov for trivsel, udvikling og læring.
Daginstitutionen Kjellerup-Levring ønsker at fremstå som en institution.
Fælles værdier for Kjellerup-Levring er:
- Fællesskab
- Nærvær
- Anerkendelse
Værdierne er grundlæggende for vores pædagogiske tiltag og aktiviteter i hverdagen, hvor glæde, trivsel og udvikling er højt prioriteret.
I Silkeborg Kommunes beredskabsplan finder du de planer, medarbejdere skal bruge, hvis der opstår en alvorlig og uventet hændelse.
I Silkeborg Kommune er der udarbejdet fælles aftaler om, hvad man gør som medarbejder og leder hvis der sker et uheld eller man står i en pludselig situation, som kræver hurtig handling. Disse indsatsplaner kan findes her:
Beredskabsplaner - Delplaner for Børne og Familieafdelingen
For at være beredt på sådanne situationer, er det væsentligt at alle børnehus har:
- Evakueringsplan
- En plan for kommunikation til forældrene
- En plan for etablering af nødpasning
Vi har en institutionsleder og så er der en daglig leder i hvert børnehus.
Lederteam for Daginstitutionen Kjellerup-Levring består af:
Institutionsleder og daglig leder i Børnehuset Hasselvej
- Karen-Helene Gubi Duelund
Daglig leder i Levring Børnehus
- Camilla Brix Storgaard
Daglig leder i Børnehuset Ågade og Mælkebøtten
- Martin Kielland Ekstrand
Læs mere om vores solpolitik, udepolitik, kostpolitik samt politikker og strategier for hele 0-18 årsområdet.
Den sammenhængende Børne- og Ungepolitik samt Lærings- og Trivselspolitikken er de væsentligste på 0-18 års området
Solpolitik
I forårs- og sommerperioden, hvor solen er ekstra skarp, færdes barnet ude i mange timer om dagen. Derfor er det vigtigt, at forældre og personale lærer og hjælper barnet til at få nogle gode solvaner. Det er godt med fysisk aktivitet og sollys er den vigtigste kilde til D-vitamin.
Intern fælles feriepasningspolitik
Ramme for ferieperioder og fælles pasning i Daginstitutionen Kjellerup-Levring
Det er i april 2020 i bestyrelsen godkendt, at vi har følgende ramme for sammenpasning i Daginstitutionen Kjellerup-Levring:
- Der er en kommunal aftale omkring obligatorisk sammenpasning i uge 28,29,30, og i forbindelse med julen/nytår, påsken og kr. himmelfart.
- Foruden dette, vil vi internt i Daginstitutionen Kjellerup-Levring bestræbe os på at kvalificere vores drift i de perioder, hvor vi ofte oplever et stort frafald af børn. Dette er typisk i uge 27 og 31, efterårsferien (uge 42), og i forbindelse med jul og vinterferie (uge 7)
Det gør vi, fordi vi mener, det giver os bedre resurser til børnene ved:
- Optimering af drift i forhold til, at personale kan holde ferie når belægningen af børn er lav. Dette gør, at vi kan give det mest mulige tilbud i hverdagen, hvor der er flest børn i institutionerne. Vi ønsker at skabe en praksis med høj kvalitet for vores børn i alle Børnehuse. Det kan vi lykkes med, når vi har god personaledækning. Skal personalet afvikle ferie over et helt år fordi vi skal tilbyde åbning i perioder med få børn, bliver husene, og dermed børnene, belastet af dette.
- 5 børnehuse, der skal holde åbent på fuld tid, kræver 5 gange så meget personale som at åbne 1 Børnehus. Fx i julen hvor der er ca. 3 børn tilmeldt fra hvert Børnehus, der kan vi nøjes med 4 personale i et hus frem for 15 personaler hvis børnene skulle have været i hver deres Børnehus.
Dette gør vi ved at:
- Vi laver en fælles indkaldelse AULA så vi kan få os et overblik over behovet for pasning i den pågældende periode.
- Herefter vurderer vi hvilket Børnehuse det giver mening af have åbnet. Dette er typisk det/de Børnehus/Børnehuse hvor der er flest børn tilmeldt fra. OBS: der skal altid være et Børnehus med vuggestue faciliteter åbnet (Storkereden eller Levring)
- Der skal sendes kendt personale med fra de Børnehuse hvorfra der kommer tilmeldte børn.
Legepladspolitik
Cykelhjelm på legepladsen:
- Som udgangspunkt skal børn ikke bruge hjelm på legepladsen uden opsyn, er der opsyn (f.eks. cykelprojekt) er det OK.
- Vi henstiller til denne folder fra Sundhedsstyrelsen: Små børns sikkerhed
Udepolitik
Udeliv er en naturlig del af børnenes liv i vores daginstitutioner. Børnene er dagligt på legepladsen, på gåture i nærmiljøet, udflugter med bus, og nogle børnegrupper opholder sig endda de fleste dage i skoven. Fælles for udelivet i daginstitutionerne er, at vi tager udgangspunkt i den Sammenhængende Børne- og Ungepolitik.
Den overordnede udepolitik i Silkeborg Kommune
Kostpolitik
Forældrebestyrelsen har udarbejdet en fælles kostpolitik gældende for hele Daginstitutionen Kjellerup/Levring.
Kostpolitik for Kjellerup/Levring (Opdateret i 2023)
Daginstitution Kjellerup/Levring ønsker at støtte op om Silkeborg Kommunes sundhedspolitik med hensyn til kost.
”Alle borgere i Silkeborg Kommune skal have gode muligheder for at spise sundt og være informeret om kostens betydning for sundhed og trivsel. Sund kost skal generelt tænkes ind som led i en samlet indsats for styrkelse af borgernes sundhedsmæssige tilstand. Det er vigtigt, at børn og unge lærer at spise sund og god kost. Derfor skal børn, unge og familiers kostvaner styrkes gennem dialog mellem børn, forældre og medarbejdere i kommunen”
Tværgående samarbejde er væsentligt, når børn skifter mellem tilbud eller hvis der er bekymring for et barns trivsel og udvikling.
De kommunale dagtilbud i Silkeborg har et fast samarbejde med de andre lokale dagtilbud og skoler for at understøtte en god overgang for alle.
Desuden arbejder alle kommunale dagtilbud med Trivsel på Tværs, som omfatter et tæt samarbejde med forældre og andre faggrupper, hvis der er bekymring for et barn. Alle dagtilbud har faste kontaktpersoner i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, i Familierådgivningen og i Sundhedsplejen. Dagtilbuddet vil altid aftale det med forældrene, før de henvender sig til andre faggrupper om et barn.
Samarbejde med Sundhedsplejen
Sundhedsplejen har sin gang i alle vores børnehuse, hvor der også vil være træffetid for forældre. Herudover vil Sundhedsplejen have kontor i Børnehuset Hasselvej.
Skolesamarbejde med Trekløverskolen
Daginstitutionerne i Kjellerup og Levring har gennem mange år haft et tæt samarbejde med Trekløverskolen , stedets inspektør, den pædagogiske leder og lærerne i indskolingen.
Flere gange årligt afvikles distriktsmøder, hvor bl.a. sundhedsplejen, dagplejen, institutionerne og skolen er repræsenteret. Her drøfter vi stort og småt, men ikke mindst er vi i tæt dialog om fremtiden.
Hvert år viderebringer vi tilsammen 50-60 børn til skolen, og derfor er vores førskole-samarbejde utrolig vigtigt.
For at hjælpe kommende skolebørn bedst muligt i overgangen fra institution til skole, besøger de, sammen med personale fra institutionerne, skolen ca 2 gange ugentlig hen over april og maj måned.
Forældresamarbejde i Daginstitutionen
Eget barns trivsel og læring
- Samarbejdet mellem dagtilbuddet og forældre handler først og fremmest om eget barns trivsel og læring. Samarbejdet forgår på mange måder, lige fra den daglige kontakt i forbindelse med at barnet afleveres eller hentes, og til strukturerede samtaler.
Børnefællesskabet
- Forældrene spiller også en væsentlig rolle i forhold til at understøtte fællesskabet og udviklingen i børnegruppen. Som forældre kan man deltage på flere måder.
- En mulighed er, at stille op som medlem af forældrebestyrelsen, hvor man er med til at træffe beslutning om overordnede principper og rammer for hele daginstitutionen. Bestyrelserne spiller en stor rolle i forhold til hvilken vej daginstitutionen skal udvikle sig. Bestyrelsens kompetencer og opgaver kan ses i nedenstående.
- De fleste børnehuse har desuden en eller flere lokale forældregrupper, som hjælper til med, eller står for arrangementer for børn og forældre. Velfungerende forældregrupper kan være med til at løfte sammenholdet blandt børnene.
- At være med i en forældregruppe, er en god måde at lære de andre forældre og børnehuset bedre at kende
- Forældrehåndbogen er blevet digital og udformet som en central retningslinje for hele dagtilbudsområdet.
Læs mere omkring forældrebestyrelsesarbejdet her: Forældresamarbejde i Dagtilbud
Forældrebestyrelsen
Forældrebestyrelsen
Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter og medarbejdere. Forældrene og medarbejderne har stemmeret, og institutionslederen er sekretær for bestyrelsen. Udover bestyrelsesmedlemmerne vælges der suppleanter for forældre- og medarbejderrepræsentanter.
Forældrebestyrelsen i Daginstitutionen Kjellerup-Levring består af:
- 1-2 forældre fra hvert børnehus i institutionen.
- 2 medarbejderrepræsentanter vælges blandt medarbejderne.
- Institutionslederen.
- 1 daglig leder.
Samarbejdet mellem forældrebestyrelsen og institutionslederen
Institutionslederen beslutter, hvordan principperne og rammen fyldes ud, og institutionslederen har det ledelsesmæssige og faglige ansvar i daginstitutionen.
Det betyder, at institutionslederen træffer beslutningerne vedrørende den pædagogiske tilrettelæggelse af arbejdet i hverdagen, personalet og institutionens drift. Forældrebestyrelsen har dog en særlig forpligtelse i forhold til at iværksætte initiativer, der involverer forældre.
Forældrebestyrelsen skal holde møde mindst 3 gange årligt.
Vi arbejder med læreplaner for at sikre alle børns læreprocesser.
Hensigten med at indføre pædagogiske læreplaner tilbage i august 2004 var ønsket om at bryde den negative sociale arv. Ikke alle børn kommer med samme ressourcer, forudsætninger og opbakning fra hjemmet, men det er daginstitutionens opgave at sikre alle børns læreprocesser indenfor de seks læreplanstemaer.
De seks læreplanstemaer er:
- Barnets alsidige personlige udvikling
- Sociale kompetencer
- Sprog
- Krop og bevægelse
- Natur og naturfænomener
- Kulturelle udtryksformer og værdier
Pædagogiske læreplaner er en forståelsesramme, hvor udgangspunktet for det pædagogiske arbejde er knyttet tæt sammen med børns fællesskaber og den inkluderende tankegang. Pædagogiske læreplaner er et dynamisk pædagogisk værktøj, som løbende udvikles og evalueres.